IORE
Foto: LKAB/MTAB
Jag gjorde åkturen med IORE 101-102 från Luleå till Vitåfors en vårdag i april. Visserligen hade vi tomtåg men, vilket drag i loket!

Förar&passagerarkomforten var formidabel. Inga problem för lokförar'n att ta med packning, cyckel och dylikt.

Vi fick "grönt ljus" hela vägen till Gällivare. Ett tillfälligt stopp vart det efter linjen, infarten till en mötesplats, då ankommande tåg ej hade stått tillräckligt lång tid i säkerhetszonen.

Efter det var det bara att rulla fram, som en susning. Blir jag lokförare i nästa liv så ska det vara på IORE!

Jag klarade den viktigaste testen för att kvalificera mig till lokföraryrket omedelbart, genom att hitta reglagen för värmeplattan. Klart att vi var tvungna att fixa kaffe tyckte jag!

Bra att du frågade efter kaffe sa skyddsombudet till lokförare. Hade du varit en sån där the-drickare hade jag nog sett dig som knapsu...

Iore - Kungen på spåret helt klart!

Nedan, ett par bilder från åkturen på första parkett i strålande vackert vårväder i april 2003, från Luleå till Vitåfors.

Loket jag åker med är IORE 101-102

IORE.jpg
52,90 Kb
Ioretur_2.jpg
53,58 Kb
Ioretur_3.jpg
53,88 Kb
Ioretur_4.jpg
60,66 Kb
Malm4.jpg
51,48 Kb

Beställda/Levererade lok och deras "namn"

        • 101 - 102 Polcirkeln - Malmberget
        • 103 - 104 Luleå - Gällivare
        • 105 - 106 Kiruna - Narvik
        • 107 - 108 Svappavaara - Torneträsk
        • 109 - 110 Abisko - Björkliden
        • 111 - 112 Katterat - Vassijaure
        • 113 - 114 Bergfors - Rautas
        • 115 - 116 Stenbacken - Stordalen
        • 117 - 118 Boden - Murjek