En tur med "56:an" - Sandskär - Gällivare

Tidigt på valborgsmorron kliver jag på tåg 9956 vid Luleå malmbangård.
Något kylslaget är det men helt molnfritt.
Detta blir nog en fin dag, i alla bemärkelser - tänkte jag...

Lennart Carlsson framför den här morgonen 9956 med 111 - 112 Katterat - Vassijaure som "dragare", som först ska lossa på Sandskär innan vi vänder tillbaks mot Gällivare och Vitåfors.
Lossningen vilket sker i minst sagt sakta mak, ungefär 0,2 meter per sekund, tar den här morgonen ungefär 40 minuter.

Ett fullt malmtåg med 120-Tonsvagnarna tar 46 minuter att lossa men den här morgonen är vi fyra vagnar "kort", säger Lennart.
Normalt är ett tågset med 63 Uano-vagnar 750 meter långt, inkl. lok och väger 8500 Ton. När IORE drar Uad-varianten av vagnar så uppgår dom till 52 stycken.

Jag riggar upp DV-kameran och låter den rulla på intressanta platser.

Vi blir tvungna att stå och vänta ett tag på malmbangården innan vi får gå ut från Luleå mot Gällivare. Tåget är denna morgon ungefär en halvtimme tidigt. Efter en kort väntan så får vi rulla ut eller susa fram, som jag vill kalla det! Komforten i IORE-loken är nästan bättre än i ett vanligt persontåg! Jämfört med sin föregångare Dm3 så är detta rena hilton...

Resan mellan Luleå och Gällivare tar lite drygt tre timmar om man undgår möten.

Nu när vi har tomtåg så får vi gå med 70 Km/h. En mycket behaglig hastighet för foto och filmning men, det är ju kul att man för övrigt hinner se naturen utanför och inte behöva drabbas av tunnelseende a'la X2000....

Vi passerar snart övergången som många av lokförarna fruktar - Övergången för folk som passerar till och från tekniska universitetet i Luleå.
Ofta har det hänt att folk klivit ut i spåret trots att ett tåg är på gång. Sikten på platsen är klar och tydlig så det är en gåta hur folk kan vara så obrydda.

En bra funktion är att lokförarna kan ringa upp en "kur" med mikrofoner som står uppställd brevid spåret efter linjen och lyssna av tågsetet efter slag i hjul eller några andra problem. Skulle avlyssningen tyda på något problem så ska man stanna vid nästa station för att lokalisera felet och därefter avgöra ifall vagnen ska kopplas bort från tågsetet eller ifall man kan fortsätta färden med reducerad eller normal fart.
Två sådana kurer finns efter malmbanan.

Lennart vid "spakarna"...
Lennart arbetade som snickare innan han av en ren slump hamnade i lokföraryrket. Han skickade in en ansökan till dåvarande SJ och glömde sedan av det hela. Smått förvånad fick han efter någon vecka ett samtal från SJ för en anställningsintervju.

Lennart har sen dess, efter sedvanlig utbildning snart arbetat som lokis i tjugo år.
Då han började som lokförare körde han både gods och persontåg förutom malmtåg.Variationen var betydligt större förr, säger Lennart.

Jag frågade Lennart ifall ha nu efter snart tjugo år som lokförare inte var less på yrket.
-Nej, jag trivs fortfarande ypperligt med jobbet, att kunna se naturens skiftningar i behaglig hastighet under alla årstider, alla djur.
Jag har ett fritt jobb trots att jag spårbunden, säger lennart som avslut.

Ankomst till Gällivare, 2005-04-30
Efter ankomst till Gällivare tackade jag för mig för en verkligt trevlig åktur och lämnade Lennart med malmtåg, som sedan fortsatte till Vitåfors för ännu ett nytt lass malm.
Lennart fortsätter mot Vitåfors
© malmbanan.se 2004-2005